Hitta däcktips på däckgöteborg.se
Vill man fortsätta köra sin bil även på vintern är det viktigt att man har hunnit få på rätt däck innan kylan slår till. Mellan den första december och sista mars ska bilen ha vinterdäck om det rådet vinterväglag. Eftersom väglaget kan skilja brett mellan många delar av Sverige är det polisen lokalt som beslutar när det råder vinterväglag. Har vägen helt eller fläckvis snö, is, snömodd eller frost brukar det räknas som vinterväglag.
Därför ska man inte köra med vinterdäck på sommaren
Den andra delen av året är det sommardäck som råder. Det är inte förbjudet att köra med vinterdäck under sommarhalvåret men det är inte att rekommendera. Dels har gummit i däcken en annan blandning och är mjukare, vilket gör att bränsleförbrukningen ökar markant, och däcken slits också onödigt mycket. Men viktigast att veta är att bromssträckan ökar kraftigt då man kör med vinterdäck på sommarvägar.
Det är viktigt att man mäter mönsterdjupet när man skiftar däck inför säsong. Ett vinterdäck till en personbil ska ha ett mönsterdjup på 3 millimeter medan sommardäck ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup, men får gärna vara mer. Ett otillräckligt mönsterdjup är trafikfarligt både för en själv och sina medtrafikanter. Det finns dock inget ålderskrav på däck men gummit i däcken åldras beroende på hur de lagras.
Viktigt att däcken förvaras rätt
För att däcken ska hålla så länge som möjligt är det viktigt att de förvaras rätt. Innan de plockas undan efter säsongen ska de rengöras från smuts och grus. De ska förvaras mörkt, svalt och torrt och får heller inte utsättas för olja, bensin eller andra kemikalier. Därför lämpar sig ett garage där man mekar med bilar mindre bra som förråd. Har man ingen lämplig plats hemma där man kan förvara sina däck kan man lämna in dem på ett däckhotell som exempelvis däckgöteborg.se.