Kundklubbarnas historia
Kundklubbens historia
Innan Amazon Prime och andra prenumerationsbaserade tjänster fanns det en annan revolutionerande anledning att handla: kundklubben. Det är ett koncept som har funnits i århundraden, med rötter ända tillbaka till 1700-talets England. Men även om det kan verka retro nu, gav medlemskap i en av dessa speciella klubbar kunderna tillgång till exklusiva erbjudanden och rabatter – vissa säger att det var mer lukrativt än vad Amazon någonsin skulle kunna erbjuda! Det är därför vi dyker ner i historien om dessa en gång populära kundklubbar – för vem vet? Kanske kommer de att återuppstå år 2023.
Medlemskap i kundklubb innebar att företag skulle ge sina lojala kunder specialrabatter eller bonusar som inte var tillgängliga för andra. Rabatterna kan inkludera rabatter på specifika produkter eller varor, gratis frakt eller leverans eller ens extra bonuspoäng för att öka mervärdet av deras köp. Varje medlemsklubb hade också sina specifika regler; t.ex. om kortet bara gällde för vissa butiker eller om det gällde endast en typ av produkt. Den exklusiva kvalitet som medlemskap innebar skulle tillgodose de lojalaste kunderna och uppmuntra dem att återvända för att helt enkelt handla mer.
Historian går tillbaks ända till 1700-talet
Idén om att tilldela sina kunder extra bonusar eller rabatter genom medlemskap går tillbaka till 1700-talets England där välbeställda handelsmän skulle lova deras lojala kunder förmåner som endast kundklubben erbjöd. Det var också ett första försök att skapa en form av lojalitetsprogram, långt innan moderna system som Amazon Prime eller andra program skulle bli möjliga. I synnerhet var kundklubben ett sätt att få kunderna att återvända till samma butik igen och igen, vilket skapade en stadig ström av inkomster.
Fram tills modern teknologi gjorde det möjligt att skapa mer omfattande prenumerationserbjudanden och fördelar, var de flesta kundklubbar enkelhandelslösningar som erbjöd sina anställda mervärde. I modern tid finns Inspiration Company.