Transport och förvaring tack vare 3PL
I ett avsnitt av tv-serien “Kontoret” söp sig Ove Sundberg full och beställde 10 000 tvålar. Inte vilka tvålar som helst. Nästvålar. Tvåldispenser som såg ut som näsor, där tvålen rann ut genom näsborrarna när man tryckte på dem. När leveransen väl dök upp på kontoret hade nog Ove Sundberg önskat att han hade numret till någon som sysslar med tredjepartslogistik. Eller 3PL, som det så smidigt och föredömligt brukar förkortas.
Tredjepartslogistik jobbar nämligen med både förvaring och transporter. De förvarar de varor som ska säljas av företaget, och ofta både packar och transporterar dem varan vidare till kunden när den väl sålts. På så vis är de en länk mellan återförsäljaren och slutkunden.
Återförsäljaren sitter ju ofta på ett större lager av varor, men kanske inte på utrymmet att förvara dem. Ungefär som med Ove Sundbergs 10 000 nästvålsdispenser. Var skulle han göra av dem hade han tänkt?
3PL jobbar i det tysta
Många överväldigas av fördelarna som man kan dra genom 3PL. Deras tjänster innebär att du inte behöver ansvara över förvaringen, som motsvarar hur mycket du egentligen hade velat sälja, på ditt eget kontor eller i din butik.
Har du egentligen tänkt på det när du beställer någonting från nätet? När du köper hem en vara från någon kedja eller enskild butik online är det nog rätt sällan butikschefen sitter med alla varor på sitt kontor. Och packar ihop och skickar iväg dem själv så fort hen ser att du har gjort din beställning. Sådant där arbete outsourcar man. Till 3PL. Tredjepartslogistik alltså.
Det vore inte fel att påstå att 3PL är arbetet som sker i det dolda när det kommer till näthandel. Du ser det inte när det sker nämligen. Du ser enbart slutprodukten. Det vill säga den produkt som levereras till din brevlåda. Men den har färdats genom många händer hos tredjepartslogistiken längs vägen.